Jak motywować uczniów do pracy?

o konferencji


Jednym z podstawowych czynników efektywnego nauczania jest skuteczna motywacja ucznia. Pytanie o to, co robić, aby skłonić dziecko do regularnej i sumiennej nauki od zawsze nurtuje zarówno nauczycieli, jak i rodziców. O motywacji wewnętrznej i zewnętrznej opowie Dorota Krzywicka.

pytania i odpowiedzi eksperta


20.11.2015
13:15
Pytanie:

Jak motywować uczniów, którzy są bardzo spokojni i z trudem wyrażają swoje potrzeby?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Dziecko, które z trudem werbalnie wyraża swoje potrzeby możemy poznać poprzez m.in. rysunek, zabawę... W ten sposób możemy zauważyć co dla niego jest ważne
Dorota Krzywicka

20.11.2015
13:35
Pytanie:

Ja mam takie pytanie, pracuje w przedszkolu w którym przed moim przyjściem pani poprzednia wprowadziła, że jak dziecko nie chce brać udział w zajęciach to nie musi może robic co chce wg mnie to nie jest ok bo sie robi bałagan . Jak to zmienić ???
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Pracując z grupą musimy starać się włączać w działania wszystkie dzieci. Jednak trzeba pamiętać o indywidualności dziecka, które może się źle czuć, może być w złym nastroju. Trudno w takiej sytuacji włączać dziecko w grupowe zajęcia. Powinna być to jednak sytuacja wyjątkowa, że dziecko nie uczestniczy w zajęciach zaplanowanych.
Dorota Krzywicka

20.11.2015
13:37
Pytanie:

W jaki sposób motywować dzieci w świetlicy szkolnej do brania udziału w zajęciach ?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Świetlica szkolna to miejsce, w którym dziecko po szkole powinno odpocząć lub przygotować się w spokoju i ciszy do zajęć. W tych warunkach nie wszystkie dzieci pracują jednakowo - to miejsce, w którym dobrze byłoby stworzyć dzieciom komfort edukacyjny.
Dorota Krzywicka

20.11.2015
13:43
Pytanie:

Chciałabym prosić o radę: mam chłopca - powtarza klasę 1 - obecnie przebywa w rodzinnym domu dziecka, bardzo trudno do niego dotrzeć i zmotywować; próbowałam różnych metod przy wsparciu pedagoga szkolnego, lecz niestety efektów nie ma. Proszę o pomoc.
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Trudno jest mi pomóc nie znając całej sytuacji dziecka. Współpraca powinna być nie tylko z pedagogiem szkolnym, ale także z pedagogami rodzinnego domu dziecka. Na pewno zrozumienie, baczne obserwowanie sytuacji i włączenia jak najszerszego kręgu do pracy z dzieckiem na pewno przyniosą owoce.
Dorota Krzywicka

20.11.2015
13:44
Pytanie:

Mam takiego ucznia, chłopiec z klasy III, który ma baaardzo niską samoocenę. Zawsze, kiedy idzie do odpowiedzi mówi: "no to dostanę 1 zaraz", kiedy sprawdzam prace domowe, mówi: "mam, ale na pewno wszystko źle". I nie ma takich słów, które by go przekonały, że jest dobrym uczniem. I każde moje: "no i zobacz! dobry stopień! umiesz! po co mówiłeś, że nie umiesz?" jest kwitowane: "bo ja zawsze tak mówię".Czy jest sposób, żeby zmienić jego nastawienie?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Nie wiem czy jest to wyraz niskiej samooceny, czy nie jest to zachowanie nawykowe. Zaczęłabym od umowy, aby przestał tak mówić (wróżyć). Jeśli kolejny raz tak zrobi, proszę położyć palec na ustach, co oznacza prośbę nie mówienia "niczego". To jest początek działania.
Dorota Krzywicka

20.11.2015
13:44
Pytanie:

Pani Dorotko piszę z zapytaniem, czy w przedszkolu oraz szkole specjalnej są jakieś "magiczne" sposoby na motywowanie uczniów, czy obowiązują takie same jak w szkołach masowych ?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Magicznych sposobów nie ma w ogóle, ale na pewno praca w placówkach specjalnych wymaga zdecydowanie większej cierpliwości, odporności na wszelkie niepowodzenia – może właśnie w odpowiednim zrozumieniu i serdeczności uczniów tkwi magia, której Pani życzę.
Dorota Krzywicka

20.11.2015
13:47
Pytanie:

Witam. Jestem wychowawcą klasy 2. W mojej klasie jest dziewczynka która rozpoczęła edukacje rok prędzej niż reszta grupy. Ma bardzo niską samoocenę, często płacze podczas zajęć. Choć radzi sobie w mojej ocenie bardzo dobrze, tylko potrzebuje troszkę więcej czasu niż inni. Staram się ją maksymalnie motywować i chwali, tak samo rodzice...niestety nie przynosi to żadnych rezultatów. Mama zastanawia sie nad szukaniem jakiegoś specjalisty. Co robić?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W takiej sytuacji rzeczywiście najlepiej poszukać odpowiedniego specjalisty, który spojrzy na sprawę szerzej,będzie w stanie ocenić sytuację i zaradzić odpowiednie postępowanie.
Dorota Krzywicka

20.11.2015
13:50
Pytanie:

A ja zapytam z drugiej strony, jak motywować rodzica do pomocy dziecku? Ostatnio spotykam się głównie z takim problemem, że niezmotywowane dziecko to niezmotywowani rodzice
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Kochający rodzic jest stanowczy, ale akceptuje, kocha, rozumie i uznaje prawa dziecka oraz pokazuje mu, że warto zdobywać wiedzę. Dobry nauczyciel motywuje ucznia na co dzień z pełnym zaangażowaniem , pasją i entuzjazmem. Pozdrawiam serdecznie i życzę sukcesów.
Dorota Krzywicka

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.