O nauczaniu plastyki na nowo
o konferencji
Koncepcja serii Plastyka pod względem rozkładu treści nauczania oparta jest – zgodnie z nową podstawą programową – na spiralnej metodzie nauczania – najpierw podawane są wiadomości logicznie i znaczeniowo nadrzędne wobec kolejnych, następnie są one powtarzane, rozszerzane i utrwalane w kolejnych klasach. O nauczaniu plastyki w kl. 4 rozmawiamy z Marzeną Kwiecień – współautorem podręcznika.
Zapoznaj się z nowymi publikacjami do informatyki dla klasy 4 na rok szkolny 2017/2018
pytania i odpowiedzi eksperta
19:10
Witam Panią serdecznie! Jestem pod wrażeniem przed chwilą obejrzanej e-konferencji. Mam pytanie: od kilku lat korzystam z serii -
podręczników " Lubię tworzyć" i nie wyobrażam sobie innych podręczników do klas IV-VI. Przekonała mnie Pani do podręcznika Plastyka 4, natomiast do klasy VII wybiorę "Lubię tworzyć". Proszę powiedzieć, czy mam również zamówić dla uczniów ćwiczenia? (dodam, że wcześniej nie korzystałam). Pozdrawiam! Marta Hetman
Marta Hetman
Szanowna Pani, cieszę się bardzo, że wybrała Pani nasze podręczniki. Zeszyty ćwiczeń są komplementarne z podręcznikami i zawierają różnorodne zadania twórcze oraz ćwiczenia weryfikujące wiedzę uczniów. Korzystanie z nich sprawi, że lekcje plastyki staną się jeszcze ciekawsze. Pozdrawiam serdecznie i życzę owocnej pracy pedagogicznej.
Marzena Kwiecień
19:12
Z tego co widziałam, podręcznik jest bardzo podobny do serii Lubię tworzyć. Czy w nowym podręczniku znalazło się odniesienie do kalendarza roku szkolnego? Czy są propozycje tematów, które można wykorzystać przy okazji świąt, uroczystości patriotycznych? Czy są propozycje, które można wykorzystać przy tworzeniu choćby dekoracji okolicznościowych,czy są oderwane od rzeczywistości szkolnej?
Danuta Kolińska
Szanowna Pani, podręcznik rzeczywiście jest podobny do znanej i sprawdzonej serii Plastyka. Lubię tworzyć. Kalendarz roku szkolnego to baza dla podstaw programowych edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W klasach 4-8 obowiązują inne podstawy programowe i – jako autorzy – jesteśmy zobligowani, żeby podręcznik wspierał ich realizację, w przeciwnym razie nasze podręczniki nie uzyskałyby akceptacji MEN. Dotyczy to wszystkich podręczników i wszystkich wydawców. Z pewnością, jako doświadczony nauczyciel, potrafi Pani wykorzystać zaproponowane przez nas techniki i zmodyfikować przedstawione zadania do swoich potrzeb. Dodatkowym wsparciem, jakie przygotowaliśmy dla nauczycieli, jest publikacja naszego wydawnictwa Oprawa plastyczna szkolnych imprez okolicznościowych autorstwa Pani Małgorzaty Czuj – w tej sprawie proszę zgłosić się do naszego Konsultanta. Pozdrawiam serdecznie i życzę owocnej pracy pedagogicznej.
Marzena Kwiecień
21:36
Witam
Po przeanalizowaniu nowej podstawy programowej jestem nią bardzo zaniepokojona, ponieważ w dalszym ciągu nie pozwala nauczyć się chronologicznie historii sztuki choćby w najmniejszym wymiarze. Zawsze swoich uczniów zapoznawałam z tematami, wykonywali do tego działania plastyczne i nigdy nie czuli nudy. Teraz uczeń kl. 4 nie będzie rozróżniał dziedzin sztuki, tematyki obrazów, będzie traktowany jak dziecko w edukacji wczesnoszkolnej. Zapewniam, dzieci są na tyle rozwinięte, że świetnie radzą sobie z taką problematyką. Zawsze przy każdym zadaniu manualnym dziecko musi mieć pole do działania, wykazać twórczość, ale powinno już mieć świadomość swoich czynów. Czwarta klasa ma za zadanie do tego przygotowywać. Po czternastu latach nauczania mojego kochanego przedmiotu nie zgadzam się na tak drastycznie okrojony materiał. Podręcznik do 7 klasy proponuje zadania, które wykonuję w klasie 6 , Jest tylko powtórką i nie rozumiem dlaczego ujęto XX wiek skoro uczeń nie wie nic o wcześniejszych epokach. Ogólny bałagan i brak chronologii.
Z wyrazami szacunku
Agnieszka
Pytanie anonimowe
3) Szanowna Pani, mam nadzieję, że nowa podstawa programowa, przy wsparciu naszych podręczników, pozwoli jednak kształtować w uczniach postawy twórcze, a także – na co zwróciła Pani uwagę – świadomość celu działań, znajomość ważnych pojęć i terminów plastycznych, a także najwybitniejszych dzieł sztuki polskiej i europejskiej. W naszych podręcznikach staramy się – mimo jednoznacznego braku chronologii – układać tak materiał nauczania, aby oparty był na przedstawieniu zmian i rozwoju sztuki w określonych ramach czasowych i w ciągłości przyczynowo skutkowej. Mam nadzieję, że działania twórcze inspirowane sztuką kolejnych epok, pozwolą uczniom również przyswajać i porządkować wiedzę na ich temat. Pozdrawiam serdecznie i życzę owocnej pracy pedagogicznej.
Marzena Kwiecień
Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.