Pierwsza pomoc w przedszkolu i szkole okiem praktyka
o konferencji
Pobierz prezentację o pierwszej pomocy
Sprawowanie opieki nad grupą podopiecznych wymaga od nauczyciela odpowiedniego przygotowania. W szkole niełatwo o wypadek, a wówczas warto znać podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Jest to szczególnie istotne w okresie wakacyjnym, kiedy część nauczycieli będzie opiekować się dziećmi na koloniach czy obozach. Jakimi zasadami powinien kierować się opiekun udzielający takiej pomocy? Na to i wiele innych pytań odpowie Mariusz Andrzejczak, wykwalifikowany ratownik medyczny, właścicielem firmy E-Paramedic.
pytania i odpowiedzi eksperta
15:38
Czy wychodząc na wycieczkę pieszą zabieramy apteczkę?
Danuta Błaszczyk
Wszystko zależy od charakteru wycieczki. Gdybym ja był nauczycielem i zabierał dzieci na całodniową wycieczkę, zdecydowanie zabrałbym ze sobą apteczkę, co polecam również Pani. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
18:58
Czy nauczyciel może podawać jakiekolwiek leki ogólnego stosowania np. przeciwbólowe ?
Marek Bijak
Nie, nauczyciel nie może podawać podopiecznym żadnych leków. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
19:01
Witam serdecznie, moje pytanie: co zrobić kiedy dziecko dostanie mocno piłką w głowę i stracimy z nim kontakt ?
Pytanie anonimowe
Należy ocenić bezpieczeństwo, podejść do dziecka, zapytać je, czy nas słyszy i może nam odpowiedzieć. Jeżeli nie, należy udrożnić drogi oddechowe poprzez odgięcie głowy do tyłu i zbadać oddech. Jeśli dziecko oddycha prawidłowo, należy ułożyć je w pozycji bezpiecznej i wezwać zespół ratownictwa medycznego. Zalecam sprawdzać oddech dziecka średnio co minutę. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
19:02
Dzień dobry,
w którym miejscu Wytycznych 2015 ERC znalazł Pan informację, aby laików uczyć stosunku 15:2 w algorytmie BLS. Do tej pory dla osób bez wykształcenia medycznego stosowany był algorytm 30:2. Stosunek 15:2 był zarezerwowany dla personelu medycznego pod warunkiem udziału co najmniej 2 osób w prowadzeniu czynności resuscytacyjnych. W anglojęzycznej wersji wytycznych jest przedstawiony algorytm w formie graficznej, który Pan zaprezentował w swojej prezentacji. Nie ma natomiast dokładnej informacji, czy jest to algorytm dla laików czy osób medycznych. W polskim wykazie zmian, nie ma również informacji, jakoby zalecało się bezwzględne stosowanie stosunku 15:2 przez laików.
Paulina Litorowicz
W prezentacji opierałem się na wytycznych ERC 2010, gdyż te z roku 2015 nie zostały jeszcze opublikowane w j. polskim. Obecnie dostępne jest jedynie podsumowanie zmian wytycznych, które stricte nie jest publikacją. Wytyczne ERC zalecają kompresję klatki piersiowej i wentylacje w stosunku 15:2 dla osób z obowiązkiem udzielania pierwszej pomocy, a wśród nich wymienia się również nauczycieli. Stąd ta informacja. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
19:04
Witam! Bardzo ciekaw i przydatna konferencja. Niby wiem to wszystko, jednak w razie konieczności chyba bym spanikowała,
Anna Duch
Panika w takiej sytuacji nie jest wskazana, radziłbym się tego wystrzegać. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
19:25
Nawiązując do mojego poprzedniego pytania - wytyczne ERC 2010 mówią o osobie z obowiązkiem udzielania pomocy raczej w kontekście z obowiązkiem wynikającym z wykonywanego zawodu i posiadanych uprawnień (np. ratownik WOPR, PSP - po kursie KPP oraz personel medyczny). Nauczyciel ma taki sam obowiązek udzielania pierwszej pomocy jak każdy inny człowiek (wynikający m. in, z Kodeksu Karnego, Ustawy o PRM). Nauczyciel nie jest przecież "osobą medyczną".
Pytanie anonimowe
„Ratownicy, którzy byli uczeni algorytmu BLS dla osób dorosłych oraz nie mają specjalistycznej wiedzy na temat resuscytacji dzieci, mogą używać sekwencji postępowania jak u osób dorosłych, ponieważ przeżywalność będzie niższa, jeśli nie podejmą żadnych działań. Osoby bez wykształcenia medycznego, w związku z tym, że ich praca jest związana z ponoszeniem odpowiedzialności za dzieci (np.: nauczyciele, pielęgniarki szkolne, ratownicy wodni), należy uczyć, iż preferowana jest modyfikacja BLS dla osób dorosłych polegająca na wykonaniu pięciu początkowych oddechów ratowniczych, a następnie prowadzeniu RKO przez około 1 minutę przed udaniem się po pomoc (patrz algorytm BLS dla osób dorosłych).” - Za ERC 2010, rozdział 6, str. 183.
Wydaje się sensownym, że z tytuły wykonywanego przez nauczyciela zawodu, mimo wszystko ma on obowiązek udzielania pierwszej pomocy i nie mówimy tu o obowiązku wynikającym z obowiązującego prawa. Skłaniałbym się raczej w kierunku obowiązku moralnego. Niezależnie od tego, czy sekwencja jest realizowana 30:2, czy 15:2 i tak znacząco wpływa na przeżywalność pacjenta. Istotnym suportem w takiej sytuacji będzie z pewnością rola dyspozytora medycznego, który może zasugerować Only hands CPR czyli nieprzerwaną kompresję klatki z wyłączeniem oddechów. Sumarycznie, oczami praktyka, odsetek podejmowanych podstawowych czynności resuscytacyjnych w skali kraju jest relatywnie niewielki.
Mariusz Andrzejczak
19:30
Witam! Czy higienistka szkolna na prośbę i za zgodą rodzica może w szkole podać leki psychiatryczne dziecku?Wg zaleceń lekarza uczeń ma je przyjmować w południe. Czy wymagane jest dostarczenie zlecenia lekarskiego dla higienistki? Czy higienistka może odmówić podania leku?
Pytanie anonimowe
W zakresie pierwszej pomocy literatura i praktyka nie przewidują podawania leków na tym etapie. Jeśli jednak mowa o długoterminowym przyjmowaniu leków przez uczniów – sprawa wydaje się bardziej złożona. Powinna istnieć jakaś podstawa, która będzie wskazywała konieczność podania leków uczniowi w szkole. Dobrym „bezpiecznikiem” w takiej sytuacji byłoby zlecenie lekarza pierwszego kontaktu lub specjalisty w zakresie dawkowania i przyjmowania ww. leków. W takiej sytuacji istotna jest również znajomość stanowiska rodziców. Czy higienistka może odmówić? Należałoby to rozważyć, jeżeli podstawa dot. zlecenia podania leku nie będzie jasno uregulowana. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
19:36
Witam, pracuję w przedszkolu. szaleńcze pomysły dzieci i brak rozwagi jest mi ogólnie znany. Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym brakuje mi czasem oczu, by wszystko ogarnąć. Co w przypadku urazu, w efekcie którego następuje BARDZO mocne krwawienie, którego nie zatrzymuje jałowy gazik i bandaż?
Barbara Chmielecka
Nadrzędnym elementem w zakresie tamowania silnych krwawień jest bezpośredni ucisk w okolicy z której jest krwawienie. Do momentu otrzymania apteczki w zakresie pierwszej pomocy, do ucisku należy wykorzystać własne ręce. Można też rozważyć kolanu lub łokieć. Co do wykorzystania środków opatrunkowych - jeżeli krwawienie przesiąka należy rozważyć następujące elementy:
- dołożenie kolejnych warstw opatrunku i poprawienie ucisku zarówno przy użyciu rąk jak i opaski.
- uniesienie kończyny jeśli krwawienie jest w tej okolicy
Wykorzystanie opaski zaciskowej powinno być rozważone jako całkowita ostateczność.
Mariusz Andrzejczak
19:44
Czy każdy zatrudniony nauczyciel w przedszkolu winien mieć kurs udzielania pierwszej pomocy, czy wystarczy, że taki kurs ma 4 / 6 zatrudnionych nauczycieli?
Czesława Itner
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach:
§ 21. Nauczyciele, w szczególności prowadzący zajęcia w warsztatach, laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego, podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Kodeks pracy:
Art. 2091. § 1. Pracodawca jest obowiązany:
1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
2) wyznaczyć pracowników do:
a) udzielania pierwszej pomocy,
b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
3) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w
szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
§ 2. Działania, o których mowa w § 1, powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu
prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.
§ 3. Liczba pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2, ich szkolenie oraz wyposażenie
powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.
Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów, nie jest do końca sprecyzowane, jaka powinna być konkretna liczba przeszkolonych w takim zakresie nauczycieli. Najlepszym wariantem byłoby oczywiście ukończenie takiego kursu przez wszystkich nauczycieli w placówce. Z całą pewnością wpłynie to pozytywnie na bezpieczeństwo przedszkolaków. Warto zwrócić też uwagę na jakość szkoleń - powinny być na wysokim poziomie. Ukończenie kuru pierwszej pomocy w zakresie postępowania z dziećmi jest dobrowolne. Obligatoryjnym elementem szkolenia w zakresie pierwszej pomocy jest szkolenie okresowe BHP, w które można wpleść elementy pierwszej pomocy. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
19:59
Witam. Proszę o podpowiedź jak powinien zachować się nauczyciel w takim przypadku: dziecko podczas zabawy na placu przedszkolnym przewraca się i doznaje urazu ręki. W jaki sposób udzielić mu pierwszej pomocy. Czy konieczne jest wezwanie karetki, czy wystarczy powiadomić rodziców?
Justyna Owczarzak
Dziękuję za ciekawe i istotne pytanie. Schemat postępowania zależy od indywidualnego podejścia nauczyciela do danej sytuacji. Pod pojęciem „uraz ręki” może kryć się bardzo wiele znaczeń. Przy hipotetycznym założeniu, że jest to niegroźne stłuczenie, warto rozważyć kontakt z rodzicami i w porozumieniu z nimi, podjąć wiążącą decyzję. Obowiązujące przepisy nie wskazują konkretnych przypadków, które powinny być zaopatrywane przez zespół ratownictwa medycznego. Ostateczną decyzję, co do wysłania zespołu ratownictwa medycznego, podejmuje dyspozytor medyczny. W praktyce znaczna większość nauczycieli wzywa ZRM praktycznie w każdej sytuacji celem uniknięcia odpowiedzialności - co jest w zasadzie zrozumiałe. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w takich sytuacjach nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Pozdrawiam.
Mariusz Andrzejczak
Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.