Jak się uczyć żeby się nauczyć?

o konferencji


Jak się uczyć żeby się nauczyć? To pytanie jest nadal aktualne. Szczególnie często zadają je nauczyciele szukając sposobu na bardziej efektywne przyswajanie wiedzy przez uczniów. W dzisiejszym odcinku razem z naszym ekspertem, panią Ewą Demczuk, przedstawimy Państwu strategie, metody, techniki i triki, które mogą w tym procesie pomóc.

Ewa Demczuk - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, wykładowca w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Brzegu na kierunkach pedagogicznych. Jest autorem wielu publikacji metodycznych dla nauczycieli oraz innowacji programowych w swojej szkole. Koordynuje projekty międzynarodowe: E-Twinning, Erasmus+, POWER. Od wielu lat współpracuje jako trener i edukator z Grupą MAC, właścicielem marek MAC Edukacja, MAC Technologie i MAC Dydaktyka oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli na terenie Małopolski.

Serdecznie zapraszamy!

Godzinny odcinek e-konferencji dostępny do godziny 22:00

Wyłącznie w dniu premiery:

  • Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
  • Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem

pytania i odpowiedzi eksperta


15.11.2018
16:39
Pytanie:

Jakie sposoby nauki poleca pani dla ucznia, aby - nauczył się dialogu na wybrany temat oraz -ćwiczył w domu poznane słownictwo z lekcji(pomijając metodę fiszek i skojarzeń)?
Jacek Gogołek

Odpowiedź:

Jak trwale i skutecznie nauczyć się dialogu? Po pierwsze, należy sprawdzić, czy wszystkie słowa dialogu są zrozumiałe i nie wymagają dodatkowych wyjaśnień. Jest to zgodne z zasadą, że uczymy się szybko tylko wtedy, gdy dobrze rozumiemy to, czego się uczymy. Warto wypowiadać dialog głośno, albo wręcz nagrać swój głos recytując fragmenty tekstu. Wtedy ławo spostrzec, które miejsca jeszcze nie są doskonałe. Jeżeli to dialog, najprościej jest uczyć się go w parach. Zamieniając się rolami. Zachęcam do krótkiej formy inscenizacyjnej dialogu z rekwizytami, kostiumami i zapachami (bez przesady, z tym co jest pod ręką). W ten sposób uruchamiamy jednocześnie kilka kanałów recepcyjnych: słuch, wzrok, dotyk, węch, ruch. Im więcej zmysłów uczestniczy w procesie nauki tym szybsze, lepsze i skuteczniejsze zapamiętywanie. Niestety, zwykle o tym zapominamy i podczas nauki wykorzystujemy tylko wzrok lub słuch. Pomaga również zapisywanie i ilustrowanie tekstu tzw. „sketchnoting” – czyli szkicowanie notatek. jak głosi definicja Mike’a Rohde, autora książki The Sketchnote Handbook, jest to mieszanka pisma ręcznego, rysunków, ręcznej typografii, kształtów, elementów wizualnych takich jak strzałki, pudełka, linie. Trudniejsze do zapamiętania fragmenty warto zaznaczyć żółtym kolorem (nie czerwonym). I co jest bardzo ważne – piszemy ręcznie, nie na klawiaturze! Pisanie i rysowanie to dodatkowe kanały recepcyjne – wzrok, ruch, dotyk. Dzielenie na części. Najłatwiej chyba jest podzielić sobie tekst dialogu na mniejsze fragmenty, uczyć się ich po kolei. Najpierw uczymy się jednej linijki, kiedy ją już umiemy, przerywamy ją jakimś śmiesznym słowem, np. „pomidor” i uczymy się dalej. Dodajemy do niej następną i następną. Za każdym razem dodajemy po nauczonej sekwencji jakieś śmieszne słowo (czasem pomaga niecenzuralne słowo … upsss, chyba nie powinnam o tym pisać). Nie zaczynamy od nowa, tylko linijki przekładamy z jednej kupki na drugą, można zastosować tu metodę Laitnera. Podczas nauki stosujemy odpowiedniej długości przerwy i powtórki. Proszę pamiętać „Wiedza się musi uleżeć!”. No i jeszcze jedno, zwracamy uwagę, jaka forma nauki jest zgodna z dominującym typem inteligencji. Polecam zapoznać się z teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera.
Ewa Demczuk

15.11.2018
19:29
Pytanie:

Pani Ewo, jestem bardziej zmotywowana po Pani wykladzie. Chcę zapytać, jaki układ ławek ma Pani w swoje sali?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Od wielu lat stosuję układ ławek „w podkowę”. Próbowałam czasem coś zmieniać, tak dla urozmaicenia, jednak wracam do sprawdzonego układu podkowy. Daje mi to łatwy dostęp do każdego dziecka, dzieciom zapewnia dobrą komunikację (widzą siebie, a nie swoje plecy) i to co najważniejsze bardzo dużo miejsca w klasie. Jeżeli klasa jest liczna, można ułożyć podkowę dwurzędową.
Ewa Demczuk

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.