Jak pracować i budować relacje z roszczeniowym rodzicem?

o konferencji


Problem z komunikacją między rodzicami a nauczycielem najczęściej niekorzystnie wpływa także na dziecko. Co zrobić, aby poprawić dialog z roszczeniowo nastawionym rodzicem? O barierach w relacji nauczyciel-opiekun opowie dr Hanna Hamer.

pytania i odpowiedzi eksperta


20.11.2015
13:20
Pytanie:

Jak współpracować z rodzicem, z którym niemożliwy jest jakikolwiek dialog (rodzic ten lekceważy uwagi nauczyciela dotyczące tego dziecka) i brakuje porozumienia?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Dokładnie to co jest w tym komunikacie, poprzedzić stwierdzeniem "czuję się bezradna/y", w związku z tym i powtórzyć tyle razy ile trzeba.
dr Hanna Hamer

20.11.2015
13:46
Pytanie:

Czy może mogłaby Pani dać mi jakąś radę/ wskazówkę- jak przeprowadzić rozmowę z rodzicem, którego dziecko nim manipuluje? Chłopiec często wymusza na rodzicach różne zachowania, np. zgodę na to, aby nie pojechało na wycieczkę. Rodzice są wobec niego ulegli, gdyż dotknięte jest chorobą przewlekłą.
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Z takimi rodzicami przede wszystkim trzeba rozmawiać. Sugeruję zwrócić im uwagę na to, że warto się temu przyjrzeć, zastanowić się dlaczego dziecko nimi manipuluje i że nie w każdym przypadku należy mu ulegać. Proszę zadać rodzicom pytania o to, czemu wszystkie potrzeby dziecka są przez nich zaspakajane. Rodzice widzą przecież pewne kwestie dojrzalej i powinni sami decydować co jest dla niego najlepsze. Czasami dziecko nie wie co jest dla niego dobre - jest tylko dzieckiem. Uległość nie jest rozwiązaniem problemu, a choroba dziecka nie powinna być czynnikiem wpływającym na brak asertywności rodzica.
dr Hanna Hamer

20.11.2015
13:48
Pytanie:

Na ile skuteczne jest stosowanie komunikatu typu "JA" i co zrobić jeśli niewystarczająco on skutkuje? Proszę ocenić skuteczność przedstawionych w prezentacji technik nawiązywania relacji z roszczeniowym rodzicem.
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Proponuję stosować komunikaty typu "ja" ponieważ tylko one są skuteczne w dłuższej perspektywie czasowej. Skuteczność jest wysoka, bo przetestowana na rodzicach uczniów szkół warszawskich.
dr Hanna Hamer

20.11.2015
13:52
Pytanie:

Jak działa tzw. "ośrodek nagrody" mieszczący się w mózgu?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

To pytanie do neurofizjologów, badanie tego ośrodka dość dobrze zbadano. Wszystkie pozytywne komunikaty skierowane w stronę rodziców powodują, że relacje stają się coraz lepsze w związku z działaniem ośrodka nagrody.
dr Hanna Hamer

20.11.2015
13:53
Pytanie:

Czy dziecko, które pozostaje w relacjach (po pierwsze z rodzicami, po drugie z nauczycielami) wykorzystuje swoją sytuację do manipulacji tymi osobami?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Tak, oczywiście, wszyscy manipulujemy, a dzieci w szczególności. Zadaniem rodziców i nauczycieli jest rozpoznawać manipualcje i nazywać je. To pomaga ukrócić manipulację.
dr Hanna Hamer

20.11.2015
13:54
Pytanie:

Chciałabym się dowiedzieć, co zrobić gdy obawiamy się że rozmowa z roszczeniowym rodzicem w cztery oczy będzie pożywką dla oczernienia nauczyciela przed Dyrekcją lub innymi rodzicami?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Poprosić trzecią osobę, do której obie strony mają zaufanie.
dr Hanna Hamer

20.11.2015
13:54
Pytanie:

Co zrobić natomiast, gdy np z racji "błędnej" zdaniem rodzica oceny umiejętności dziecka rodzic zaczyna grozić skargą na nauczyciela do kuratorium?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Sytuacja, w której rodzic grozi nauczycielowi, to sytuacja o której poinformowany powinien zostać dyrektor. Nauczyciel musi być pewien wystawionej przez siebie opinii, wobec czego, nie musi bać się tego typu skarg. Oczywiście - po roszczeniowym rodzicu można spodziewać się zakwestionowania słuszności oceny dziecka, ale równocześnie - nauczyciel ma prawo czuć się bezpiecznie. Z takiej sytuacji jest kilka wyjść - jeśli rodzic podważa opinię nauczyciela, może poprosić np. o egzamin sprawdzający. Jeśli jest Pan pewien swojej opinii, a sytuację zna dyrektor placówki, nie powinien się Pan niczego obawiać.
dr Hanna Hamer

20.11.2015
13:56
Pytanie:

Witam, a co zrobić z rodzicem, którego dziecko sprawia problemy wychowawcze nie reaguje już na ŻADNE prośby, uwagi pyskuje. Bije inne dziecko " bo on się uśmiecha?" po rozmowie mówi nam prosze gadać z moim ojcem on mi tak każe. Rodzic wezwany do szkoły rozkłada ręce.
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Obowiązkiem rodzica jest odpowiedzialność za własne dziecko, zaś dla jego dobra, rodzic powinien współpracować z nauczycielem, szczególnie w trudnych sytuacjach. Jeśli ten dialog jest zakłócony, proszę cierpliwie próbować nawiązać kontakt z dzieckiem - być może problem tkwi w sytuacji rodzinnej. Życzę Pani powodzenia i pozdrawiam.
dr Hanna Hamer

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.