Trudności w uczeniu się – rozpoznawanie i diagnoza wstępna w kl. 1–3

o konferencji


W pierwszych latach nauki można zaobserwować u dzieci specyficzne kłopoty z nauką czytania, pisania czy liczenia, a pokonywanie tych trudności stanowi integralną część procesu nauczania prowadzonego przez szkołę. Jak je rozpoznać? Gościem e-konferencji jest Marta Żysko-Pałuba.

pytania i odpowiedzi eksperta


20.11.2015
13:22
Pytanie:

Jak wspomóc rozwój mowy sześciolatka, który nie wymawia głosek szumiących i ma problem z reraniem?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W takiej sytuacji najlepiej jest skonsultować się ze specjalistą od rozwoju mowy czyli logopedą.
Marta Żysko-Pałuba

20.11.2015
13:42
Pytanie:

W jaki sposób najlepiej jest wytłumaczyć pojęcia matematyczne - abstrakcyjne (tak jak: liczba, zero, zbiór pusty, nic, itp)?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Pojęcia abstrakcyjne poruszamy z tymi uczniami, co do których jesteśmy pewni, że rozwinęła się u nich umiejętność myślenia abstrakcyjnego. Nie wcześniej niż ok. 8 roku życia. Jeśli mamy do czynienia z dzieckiem, które potrafi analizować rzeczy, których nie widzi i nie doświadcza, wówczas standardowe wyjaśnienia, które stosują nauczyciele w szkole, są wystarczające. U dzieci, które nie posiadają jeszcze rozwiniętej umiejętności myślenia abstrakcyjnego, pracujemy na przykładach. Pojęcie "nic" możemy zaprezentować np. poprzez pokazanie pustego kubka, mówiąc dziecku, że nic w nim nie ma.
Marta Żysko-Pałuba

20.11.2015
13:49
Pytanie:

Czy mitem można nazwać stwierdzenie, że "orientacja w przestrzeni powinna się rozwinąć do 11 roku życia, w przeciwnym razie dziecko będzie miało problemy w znalezieniu drogi np. w mieście"?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Orientacja w przestrzeni rozwija się już wcześniej, nie spotkałam się nigdy z jakimikolwiek granicami wiekowymi. Rzeczywiście tak jest, że problemy z orientacją w przestrzeni mogą skutkować problemami z poruszaniem się w terenie.
Marta Żysko-Pałuba

20.11.2015
13:58
Pytanie:

Czy na pewno (obecnie) jest potrzebna opinia nauczyciela o dziecku, które wysyła do poradni pedagogiczno - psychologicznej?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Tak, opinia jest źródłem bardzo cennych informacji o dziecku, bo psycholog nie ma dostępu do informacji o funkcjonowaniu dziecka w szkole.
Marta Żysko-Pałuba

20.11.2015
14:06
Pytanie:

Co ma zrobić wychowawca, który posłał dziecko do poradni, a rodzic był tylko raz na spotkaniu z dzieckiem u pedagoga, a na spotkaniu z psychologiem już się nie wstawił (zapewniając nauczyciela o zmianie terminu spotkania, a terminu takiego nie ma ustalonego)?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Niestety nauczyciel nie może zmusić rodzica do podjęcia takiego działania, ale może przypominać co jakiś czas rodzicowi o potrzebie udzielenia dziecku wsparcia. Mam nadzieję, że Pani pomogłam.
Marta Żysko-Pałuba

20.11.2015
14:30
Pytanie:

Witam, mam pytanie czy dziecko które ma 4 lata, słabo mówi, przy chodzeniu nie zwraca na nic uwagi, nie reaguje na polecenia, ma problemy z trzymaniem nożyczek, ma słabe napięcie mięśniowe ponieważ jego kolorowanki o ile już koloruje są tylko muśnięte kredką mogą skłaniać do skierowania matki do poradni? Czy konsultacja z psychologiem dziecięcym mogłaby okazać się pomocna?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

W pierwszej kolejności skierowałabym takie dziecko do terapeuty zaburzeń sensorycznych, ale zgadzam się, że konsultacja z psychologiem dziecięcym mogłaby okazać się pomocna.
Marta Żysko-Pałuba

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.