Uczyć i zrozumieć dziecko z Zespołem Aspergera
o konferencji
Nauczanie dziecka z Zespołem Aspergera stanowi dla nauczyciela ogromne wyzwanie. W jaki sposób odpowiednio rozwinąć u takiego dziecka umiejętności pojmowania istoty związków międzyludzkich i reguł rządzących konwenansami społecznymi, a przy tym efektywnie uczyć?
pytania i odpowiedzi eksperta
13:27
Czy dziecku z zespołem Aspergera należy w szkole opracować IPET- Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny, tak jak innym dzieciom posiadającym orzeczenia?
Pytanie anonimowe
Tak. Dziecko z Zespołem Aspergera musi mieć opracowany IPET. Według niego należy pracować z dzieckiem w zakresie dydaktycznym i wychowawczym. Jest to konieczność.
Wioletta Sabat
13:39
Czy poradnia to ma obowiązek udzielać wsparcia nauczycielowi, np. przyjechać jak Pani mówiła raz w miesiącu czy to dobra wola PPP?
Pytanie anonimowe
Poradnia to instytucja, która może służyć wsparciem dla nauczycieli, ale dobrze, jeśli to my, jako nauczyciele, inicjujemy współpracę i poprosimy o nią specjalistów z poradni. Spotkanie raz w miesiącu było tylko sugestią, przykładem - współpraca zakłada ustalenie warunków i zasad pracy pomiędzy szkołą i poradn
Wioletta Sabat
14:00
Czy dziecko z Zespołem Aspergera nie powinno mieć nauczyciela wspomagającego?
Pytanie anonimowe
W szkole ogólnodostępnej nie ma takiej możliwości, w niektórych województwach można starać się o asystenta dziecka z Zespołem Aspergera. Oczywiście, nauczyciel wspomagający byłby wspaniałym rozwiązaniem dla takiego dziecka.
Wioletta Sabat
14:05
Proszę mi napisać, czy aby wyciszyć dziecko z tym zaburzeniem można stosować ćwiczenia gimnastyczne na piłce, po to, aby uwolniło energię i nie tłumiło gniewu w sobie (przy okazji nie szkodziło innym swoim zachowaniem)?
Pytanie anonimowe
W zależności od diagnozy w zakresie integracji sensorycznej, istnieje wiele ćwiczeń pomagających w wyciszeniu dziecka, mogą to być ćwiczenia na piłce.
Wioletta Sabat
14:32
Witam. Dziecko z Zespołem Aspergera kiedy nie dostaje czego chce zaczyna być bardzo agresywne. Pracuję nad tym, żeby nie dochodziło do wybuchów agresji. Proponuję inne atrakcje dostępne w tym samym czasie (zabawki). Uczę negocjacji. Tłumaczę, że nie można mieć wszystkiego. Nie zawsze udaje się uniknąć agresji. Co w tej sytuacji można jeszcze zrobić?
Pytanie anonimowe
Podczas wybuchu agresji, proszę w sposób spokojny i stanowczy wyciszyć dziecko, bez tłumaczenia w tym samym momencie co robi źle i niewłaściwie. Często dobrym efektem jest przeniesie uwagi dziecka na coś innego, ważnego dla niego. Profilaktycznie proszę uczyć dziecko kontroli złości i wskazywać miejsce do możliwego odreagowania trudnych emocji. Pozdrawiam i cieszę się z tak dużej wnikliwości dotyczącej postrzegania dziecka z ZA.
Wioletta Sabat
14:33
Jak wytłumaczyć pozostałym rodzicom, czym spowodowana jest duża agresja dziecka w oddziale przedszkolnym (dziecko jest w trakcie diagnozy w kierunku Zespołu Aspergera) skoro nie można jawnie o tym mówić?
Pytanie anonimowe
Można o tym jawnie mówić, mając zgodę rodzica dziecka z Zespołem Aspergera. W pracy z pozostałymi rodzicami nazywajmy konkretne trudności, które przejawia dziecko i informujmy rodziców w jaki sposób ich dzieci mogą reagować na niewłaściwe zachowania, nie tylko dziecka z ZA, ale także innych dzieci przejawiających niewłaściwe lub trudne zachowania. Wierzę, że Pani wiedza i umiejętności pozwolą ukierunkować rodziców innych dzieci do prawidłowego funkcjonowania w grupie.
Wioletta Sabat
14:34
Jak pokierować rodzica dziecka, u którego podejrzewam Zespół Aspergera? Jak namówić mamę, by zgłosiła dziecko do Poradni?
Pytanie anonimowe
Najlepszym argumentem dla rodzica jest to, aby pomóc dziecku w prawidłowym funkcjonowaniu, dlatego proszę o zachęcenie rodzica do wizyty w poradni, gdzie otrzyma informacje o mocnych stronach dziecka, jak również o deficytach. Wówczas specjaliści będą mogli pokierować procesem diagnostycznym. Proszę o delikatność w kontakcie z rodzicem - każdemu z nas trudno jest uwierzyć w deficyty, które nasze dziecko może posiadać.
Wioletta Sabat
14:36
Jak widzi Pani pracę nauczyciela wspomagającego przydzielonego dziecku z Zespołem Aspergera podczas zajęć lekcyjnych?
Pytanie anonimowe
To bardzo ważna rola, ponieważ nauczyciel wspomagający jest osobą za pośrednictwem której często dziecko rozumie otaczającą go rzeczywistość. Jest to osoba towarzysząca, pomagająca pokonać trudności w funkcjonowaniu dydaktycznym, a co najważniejsze, w zrozumieniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi w szkole. Szkoda, że w tak małym zakresie dzieci z ZA mogą korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego.
Wioletta Sabat
Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.