Logopedia w pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

o konferencji


Profilaktyka nieprawidłowości w artykułowaniu dźwięków mowy jest bardzo ważnym aspektem pracy z dzieckiem w przedszkolu i szkole. Na tym etapie istotne jest zapobieganie powstawaniu wad oraz wspomaganie rozwoju mowy. O roli logopedii w codziennej pracy nauczyciela opowie Oktawia Czechowska - logopeda, audiolog, doktorantka w Katedrze Logopedii UG.

Wyłącznie w dniu premiery:

  • Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
  • Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem

Zobacz katalog

 

Zapoznaj się z najnowszym katalogiem produktów MAC DYDAKTYKA 2016.
 

W ofercie produkty z kategorii:

  • - Logopedia
  • - Wyposażenie wnętrz
  • - Zabawa i rozwój
  • - Edukacja
  • - Zajęcia artystyczne
  • - Aktywność ruchowa

 

Zobacz katalog

pytania i odpowiedzi eksperta


12.01.2017
15:48
Pytanie:

Jakie ćwiczenia stosować w pracy z dzieckiem mającym trudności z głoskami dźwięcznymi i bezdźwiecznymi
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Przede wszystkim należy uświadomić dziecku występowanie dźwięczności za pomocą przyłożenia jego dłoni do naszej szyi. Przy wymowie głoski dźwięcznej gardło wibruje, zatem dziecku łatwiej jest zrozumieć różnicę pomiędzy głoską dźwięczną, a bezdźwięczną kiedy namacalnie może sobie to uświadomić. Warto wykonywać ćwiczenia słuchowe – nagrywać głos dziecka na dyktafon przy wymowie poszczególnych dźwięków, a później wspólnie odsłuchiwać. W tym momencie dziecko będzie miało możliwość zrozumieć „dźwięczność” za pomocą dwóch kanałów: dotyku i słuchu.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
15:57
Pytanie:

Czy trzeba udać do logopedy jeśli dziecko ma nagromadzenie ślin w ustach? Czy konieczna jest wizyta u logopedy jeśli dziecko ma niepłynną mowę np. powtarza kilkakrotnie mówione wyrazy w zdaniach?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Przyczyn ślinienia się może być wiele. Jeśli dziecku nadal rosną zęby to ślinienie się jest naturalne. Jeśli jednak dziecko jest już nieco starsze warto udać się do logopedy i sprawdzić czy dz. nie oddycha przez usta, nie ma wiotkości żuchwy
Oktawia Czechowska

12.01.2017
16:34
Pytanie:

Bardzo zainteresował mnie podział specjalności logopedycznych. Kto, gdzie prowadzi szkolenia, które dają tytuł tyflologopedy?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Tyflologopeda określa osobę, która zajmuje się komunikacją i wspomaganiem rozwoju mowy u osób z zaburzeniami narządu wzroku. Jako taka specjalność jest umowna. Jedyną specjalizacją jaką może zdobyć logopeda w Polsce jest neurologopedia na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Inne studia podyplomowe typu surdologopedia pozwalają na zdobycie wiedzy w tym zakresie. Podobnie z tyflologopedią. Szkolenia z zakresu tyflologopedii były prowadzone m.in. na Uniwersytecie Łódzkim.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
16:34
Pytanie:

co moze byc przyczyną tego ,ze dziecko 1,5 roku nie mowi wogóle ,wczesniej mowilo ,mama tata baba a teraz przestalo . rozumie wszystko i własciwie reaguje na polecenia a nie mowi
Maria Zbróg

Odpowiedź:

Jest mi bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ przyczyn może być bardzo wiele. Jeśli zechce Pani podać więcej szczegółów, chętnie pomogę, proszę napisać maila: oktawia.czechowska@gmail.com
Oktawia Czechowska

12.01.2017
17:29
Pytanie:

Czy dziecko w wieku 3 lat które ma wyraźnie problemy logopedyczne powinno już być objęte terapią logopedyczna? Czy jako nauczyciel powinnam już w sposób szczególny pracować z danym dzieckiem?
martyna andrzejewska

Odpowiedź:

Oczywiście, jak najbardziej tak. Przede wszystkim należy wykonać diagnozę logopedyczną i ustalić plan terapii logopedycznej. W zależności od tego jakie konkretnie dziecko ma problemy – Pan/Pani jako nauczyciel powinien wspomagać rozwój mowy dziecka wykonując konkretne ćwiczenia eliminujące daną wadę. Warto wplatać w zajęcia przedszkolne proste ćwiczenia motoryki artykulacyjnej i ćwiczenia oddechowe. Warto również sprawdzić w jaki sposób dziecko je, zachęcać do gryzienia twardych pokarmów. Proszę zwrócić uwagę na słuchowo-ruchowe umiejętności dziecka np. podczas zajęć rytmicznych.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
17:45
Pytanie:

Witam serdecznie. Mój 36 miesięczny syn jeszcze nie mówi. laryngolog nie widzi jakiś nieprawidlowości. widzę że chłopiec dużo rozumie, porozumiewa się wskazując daną rzecz. logopeda kazał nam nazywać zwierzątka, budować z klocków. my to wszystko robimy - chłopiec tylko mówi mu, mama, tata,baba. hał. Jest bardzo żywy, ruchliwy. Jak z nim ćwiczyć?
Małgorzata Sadowska

Odpowiedź:

Bardzo dobrze, że była Pani na wizycie u laryngologa. Warto również wybrać się do neurologa i psychologa, aby ze spokojem móc wspomagać naturalnie rozwój mowy dziecka. Wyrazy dźwiękonaśladowcze to pierwsze dźwięki, których dziecko powinno się nauczyć. Ważne jest również rozumienie – dopasowywanie dźwięku z desygnatem/rzeczą czy zwierzątkiem. Skoro jest bardzo żywy, proszę wprowadzić ćwiczenia logorytmiczne i łączyć ćwiczenia ruchowe z wierszykami czy śpiewaniem piosenek. Być może ten kanał przekazu będzie dla dziecka najbardziej wymowny. Nasuwa mi się wiele pytań: czy dziecko naśladuje? Czy utrzymuje kontakt wzrokowy? Życzę powodzenia i w razie pytań proszę napisać: oktawia.czechowska@gmail.com
Oktawia Czechowska

12.01.2017
18:59
Pytanie:

Z jakich innych narzędzi diagnostycznych mogą korzystać nauczyciele przeprowadzający przesiewowe badania logopedyczne. Co Pani poleca oprócz Demelowej?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Polecam również Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym (sprawdzi się też u 6-7 latków) autorstwa Widery oraz Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym Emiluta Rozya.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
19:02
Pytanie:

Powiedziała Pani, że 3-4 late wytrzymuje na terapii 20-30 minut. Przecież to nie zależy od wieku dziecka, tylko od częstotliwości zmiany materiału ćwiczeniowego i rodzaju ćwiczeń. Mózg się nie męczy. Na zajęciach wczesnej interwencji pracujemy z dziećmi 20-24 miesięcznymi 60-90 minut. Radosław Szymański Śląskie Centrum Rozwoju Dziecka NEURON
Radosław Szymański

Odpowiedź:

Ze względu na to, że szkolenie było kierowane głównie do placówek oświatowych, podałam ramy czasowe terapii dzieci w wieku przedszkolnym/szkolnym. Owszem, bywa tak, że niektóre dzieci pracują 90 minut, a dla niektórych 15 minut jest obciążające.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
19:13
Pytanie:

Q jaki sposób urozmaicić zajęcia logopedyczne grupowe, różne wady
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Rozumiem, że ma Pani na myśli zajęcia grupowe w zakresie terapii logopedycznej wad artykulacyjnych? Jeśli dobrze zrozumiałam, polecam prowadzenie tematycznych zajęć grupowych, tak aby dzieci przenosiły się za każdym razem "w inny świat". Chodzi o to, by ćwiczenia nie były powtarzalne lub jeśli jakieś konkretne chcemy powtórzyć, aby były one przedstawione w innej konwencji albo w innej części zajęć lub nawet w innej kolejności. Oczywiście, jeśli pracujemy nad jedną wadą, cele naszych ćwiczeń będą podobne. Warto wprowadzić pod koniec zajęć grupowych - 5-7 minut ćwiczeń oddechowych na matach lub dywaniku z muzyką relaksacyjną. Warto wplatać ćwiczenia, które uczą rywalizacji, ponieważ są one atrakcyjne dla dzieci np. "wyścigi piłeczek pingpongowych". Ważny będzie w takich zajęciach również element nagrody.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
19:44
Pytanie:

Mam dziecko w przedszkolu w wieku 4 lat aczkolwiek rocznikowo 5 tyle, że jest z grudnia. Chłopiec w wieku ok 2-3 lat miał przeprowadzony zabieg - podcięcie języczka. po tym zabiegu w dalszym ciągu miał problem z wymową. Skierowany został do logopedy, który z tego co słyszałam poddał się co do pracy z chłopcem ponieważ kontakt z nim jest ograniczony ( podejrzenie autyzmu) chłopiec nie chce współpracować z nauczycielem od logopedii. Czy są jakieś proste ćwiczenia by nauczyciel w grupie mógł ćwiczyć wymowę z tym chłopcem. Dodam jeszcze, że chłopiec mało mówi po polsku ewentualnie coś próbuje powiedzieć po swojemu natomiast chętnie mówi w języku angielskim. Dużo liczy i wypowiada alfabet
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Skoro dziecko miało podcięte wędzidełko to prawdopodobnie były/lub są nadal problemy z pionizacją języka, z unoszeniem języka ku górze. Zatem może Pani jako nauczyciel wykonywać z dzieckiem ćwiczenia rozciągania języka. Jeśli występuje podejrzenie autyzmu proszę zwracać uwagę na kontakt wzrokowy z dzieckiem i próbować go utrzymywać podczas zajęć w jak największym zakresie i zawsze wtedy kiedy komunikuje Pani coś dziecku.Jako nauczyciel może Pani wykonywać proste ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe. Czy dziecko urodziło się w Polsce? Czy angielskiego uczyło się tylko w przedszkolu? Język angielski jest łatwiejszy artykulacyjnie, stąd dziecko mówi chętniej w tym języku. Nieoceniona będzie tutaj współpraca z rodzicem.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
20:22
Pytanie:

Jakie pomoce i programy poleci Pani dla dziecka w wieku przedszkolnym? Co w szkole podstawowej, jak dz.udziela odp?Na czym skupić się?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Moje ulubione pomoce dla dzieci w wieku przedszkolnym to „moje pierwsze słowa” 1 i 2 część, wydawnictwa WIR. Polecam pozycję do ćwiczeń słuchowych (do zajęć indywidualnych i grupowych) – „Trening słuchu” autorstwa Sprawka, Graban; oraz programy do słuchania Pani Wianeckiej.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
20:25
Pytanie:

Gdzie można skończyć kurs trening słuchowy Tomatisa?
Pytanie anonimowe

Odpowiedź:

Są dwie drogi. Kurs można ukończyć tutaj: http://www.tomatis.com lub tutaj: Centrum Audio-Psycho-Fonologii ESPACE.
Oktawia Czechowska

12.01.2017
20:25
Pytanie:

Witam, chciałabym zapytać w czym tkwi przyczyna tego, że dziecko 6 letnie rozróżnia prawidłowo głoski w nagłosie, natomiast nie potrafi dalej przegłoskować samodzielnie prostych słów.
Anna Seklecka

Odpowiedź:

Dziecko może mieć kłopoty z przetwarzaniem słuchowym, zatem warto skierować dziecko na badania w kierunku centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD).
Oktawia Czechowska

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.