Logopedia w pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
o konferencji
Profilaktyka nieprawidłowości w artykułowaniu dźwięków mowy jest bardzo ważnym aspektem pracy z dzieckiem w przedszkolu i szkole. Na tym etapie istotne jest zapobieganie powstawaniu wad oraz wspomaganie rozwoju mowy. O roli logopedii w codziennej pracy nauczyciela opowie Oktawia Czechowska - logopeda, audiolog, doktorantka w Katedrze Logopedii UG.
Wyłącznie w dniu premiery:
- Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
- Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem
Zobacz katalog
Zapoznaj się z najnowszym katalogiem produktów MAC DYDAKTYKA 2016. W ofercie produkty z kategorii:
Zobacz katalog |
pytania i odpowiedzi eksperta
15:48
Jakie ćwiczenia stosować w pracy z dzieckiem mającym trudności z głoskami dźwięcznymi i bezdźwiecznymi
Pytanie anonimowe
Przede wszystkim należy uświadomić dziecku występowanie dźwięczności za pomocą przyłożenia jego dłoni do naszej szyi. Przy wymowie głoski dźwięcznej gardło wibruje, zatem dziecku łatwiej jest zrozumieć różnicę pomiędzy głoską dźwięczną, a bezdźwięczną kiedy namacalnie może sobie to uświadomić. Warto wykonywać ćwiczenia słuchowe
– nagrywać głos dziecka na dyktafon przy wymowie poszczególnych dźwięków, a później wspólnie odsłuchiwać. W tym momencie dziecko będzie miało możliwość zrozumieć „dźwięczność” za pomocą dwóch kanałów: dotyku i słuchu.
Oktawia Czechowska
15:57
Czy trzeba udać do logopedy jeśli dziecko ma nagromadzenie ślin w ustach?
Czy konieczna jest wizyta u logopedy jeśli dziecko ma niepłynną mowę np. powtarza kilkakrotnie mówione wyrazy w zdaniach?
Pytanie anonimowe
Przyczyn ślinienia się może być wiele. Jeśli dziecku nadal rosną zęby to ślinienie się jest naturalne. Jeśli jednak dziecko jest już nieco starsze warto udać się do logopedy i sprawdzić czy dz. nie oddycha przez usta, nie ma wiotkości żuchwy
Oktawia Czechowska
16:34
Bardzo zainteresował mnie podział specjalności logopedycznych.
Kto, gdzie prowadzi szkolenia, które dają tytuł tyflologopedy?
Pytanie anonimowe
Tyflologopeda określa osobę, która zajmuje się komunikacją i wspomaganiem rozwoju mowy u osób z zaburzeniami narządu wzroku. Jako taka specjalność jest umowna. Jedyną specjalizacją jaką może zdobyć logopeda w Polsce jest neurologopedia na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Inne studia podyplomowe typu surdologopedia pozwalają na zdobycie wiedzy w tym zakresie. Podobnie z tyflologopedią. Szkolenia z zakresu tyflologopedii były prowadzone m.in. na Uniwersytecie Łódzkim.
Oktawia Czechowska
16:34
co moze byc przyczyną tego ,ze dziecko 1,5 roku nie mowi wogóle ,wczesniej mowilo ,mama tata baba a teraz przestalo . rozumie wszystko i własciwie reaguje na polecenia a nie mowi
Maria Zbróg
Jest mi bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ przyczyn może być bardzo wiele. Jeśli zechce Pani podać więcej szczegółów, chętnie pomogę, proszę napisać maila: oktawia.czechowska@gmail.com
Oktawia Czechowska
17:29
Czy dziecko w wieku 3 lat które ma wyraźnie problemy logopedyczne powinno już być objęte terapią logopedyczna? Czy jako nauczyciel powinnam już w sposób szczególny pracować z danym dzieckiem?
martyna andrzejewska
Oczywiście, jak najbardziej tak. Przede wszystkim należy wykonać diagnozę logopedyczną i ustalić plan terapii logopedycznej. W zależności od tego jakie konkretnie dziecko ma problemy – Pan/Pani jako nauczyciel powinien wspomagać rozwój mowy dziecka wykonując konkretne ćwiczenia eliminujące daną wadę. Warto wplatać w zajęcia przedszkolne proste ćwiczenia motoryki artykulacyjnej i ćwiczenia oddechowe. Warto również sprawdzić w jaki sposób dziecko je, zachęcać do gryzienia twardych pokarmów. Proszę zwrócić uwagę na słuchowo-ruchowe umiejętności dziecka np. podczas zajęć rytmicznych.
Oktawia Czechowska
17:45
Witam serdecznie. Mój 36 miesięczny syn jeszcze nie mówi. laryngolog nie widzi jakiś nieprawidlowości. widzę że chłopiec dużo rozumie, porozumiewa się wskazując daną rzecz. logopeda kazał nam nazywać zwierzątka, budować z klocków. my to wszystko robimy - chłopiec tylko mówi mu, mama, tata,baba. hał. Jest bardzo żywy, ruchliwy. Jak z nim ćwiczyć?
Małgorzata Sadowska
Bardzo dobrze, że była Pani na wizycie u laryngologa. Warto również wybrać się do neurologa i psychologa, aby ze spokojem móc wspomagać naturalnie rozwój mowy dziecka. Wyrazy dźwiękonaśladowcze to pierwsze dźwięki, których dziecko powinno się nauczyć. Ważne jest również rozumienie – dopasowywanie dźwięku z desygnatem/rzeczą czy zwierzątkiem. Skoro jest bardzo żywy, proszę wprowadzić ćwiczenia logorytmiczne i łączyć ćwiczenia ruchowe z wierszykami czy śpiewaniem piosenek. Być może ten kanał przekazu będzie dla dziecka najbardziej wymowny. Nasuwa mi się wiele pytań: czy dziecko naśladuje? Czy utrzymuje kontakt wzrokowy? Życzę powodzenia i w razie pytań proszę napisać: oktawia.czechowska@gmail.com
Oktawia Czechowska
18:59
Z jakich innych narzędzi diagnostycznych mogą korzystać nauczyciele przeprowadzający przesiewowe badania logopedyczne. Co Pani poleca oprócz Demelowej?
Pytanie anonimowe
Polecam również Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym (sprawdzi się też u 6-7 latków) autorstwa Widery oraz Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym Emiluta Rozya.
Oktawia Czechowska
19:02
Powiedziała Pani, że 3-4 late wytrzymuje na terapii 20-30 minut. Przecież to nie zależy od wieku dziecka, tylko od częstotliwości zmiany materiału ćwiczeniowego i rodzaju ćwiczeń. Mózg się nie męczy. Na zajęciach wczesnej interwencji pracujemy z dziećmi 20-24 miesięcznymi 60-90 minut.
Radosław Szymański
Śląskie Centrum Rozwoju Dziecka NEURON
Radosław Szymański
Ze względu na to, że szkolenie było kierowane głównie do placówek oświatowych, podałam ramy czasowe terapii dzieci w wieku przedszkolnym/szkolnym. Owszem, bywa tak, że niektóre dzieci pracują 90 minut, a dla niektórych 15 minut jest obciążające.
Oktawia Czechowska
19:13
Q jaki sposób urozmaicić zajęcia logopedyczne grupowe, różne wady
Pytanie anonimowe
Rozumiem, że ma Pani na myśli zajęcia grupowe w zakresie terapii logopedycznej wad artykulacyjnych? Jeśli dobrze zrozumiałam, polecam prowadzenie tematycznych zajęć grupowych, tak aby dzieci przenosiły się za każdym razem "w inny świat". Chodzi o to, by ćwiczenia nie były powtarzalne lub jeśli jakieś konkretne chcemy powtórzyć, aby były one przedstawione w innej konwencji albo w innej części zajęć lub nawet w innej kolejności. Oczywiście, jeśli pracujemy nad jedną wadą, cele naszych ćwiczeń będą podobne. Warto wprowadzić pod koniec zajęć grupowych - 5-7 minut ćwiczeń oddechowych na matach lub dywaniku z muzyką relaksacyjną. Warto wplatać ćwiczenia, które uczą rywalizacji, ponieważ są one atrakcyjne dla dzieci np. "wyścigi piłeczek pingpongowych". Ważny będzie
w takich zajęciach również element nagrody.
Oktawia Czechowska
19:44
Mam dziecko w przedszkolu w wieku 4 lat aczkolwiek rocznikowo 5 tyle, że jest z grudnia.
Chłopiec w wieku ok 2-3 lat miał przeprowadzony zabieg - podcięcie języczka. po tym zabiegu w dalszym ciągu miał problem z wymową. Skierowany został do logopedy, który z tego co słyszałam poddał się co do pracy z chłopcem ponieważ kontakt z nim jest ograniczony ( podejrzenie autyzmu) chłopiec nie chce współpracować z nauczycielem od logopedii. Czy są jakieś proste ćwiczenia by nauczyciel w grupie mógł ćwiczyć wymowę z tym chłopcem.
Dodam jeszcze, że chłopiec mało mówi po polsku ewentualnie coś próbuje powiedzieć po swojemu natomiast chętnie mówi w języku angielskim. Dużo liczy i wypowiada alfabet
Pytanie anonimowe
Skoro dziecko miało podcięte wędzidełko to prawdopodobnie były/lub są nadal problemy z pionizacją języka, z unoszeniem języka ku górze. Zatem może Pani jako nauczyciel wykonywać z dzieckiem ćwiczenia rozciągania języka. Jeśli występuje podejrzenie autyzmu proszę zwracać uwagę na kontakt wzrokowy z dzieckiem i próbować go utrzymywać podczas zajęć w jak największym zakresie i zawsze wtedy kiedy komunikuje Pani coś dziecku.Jako nauczyciel może Pani wykonywać proste ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe. Czy dziecko urodziło się w Polsce? Czy angielskiego uczyło się tylko w przedszkolu? Język angielski jest łatwiejszy artykulacyjnie, stąd dziecko mówi chętniej w tym języku. Nieoceniona będzie tutaj współpraca z rodzicem.
Oktawia Czechowska
20:22
Jakie pomoce i programy poleci Pani dla dziecka w wieku przedszkolnym? Co w szkole podstawowej, jak dz.udziela odp?Na czym skupić się?
Pytanie anonimowe
Moje ulubione pomoce dla dzieci w wieku przedszkolnym to „moje pierwsze słowa”
1 i 2 część, wydawnictwa WIR. Polecam pozycję do ćwiczeń słuchowych (do zajęć indywidualnych i grupowych) – „Trening słuchu” autorstwa Sprawka, Graban; oraz programy do słuchania Pani Wianeckiej.
Oktawia Czechowska
20:25
Gdzie można skończyć kurs trening słuchowy Tomatisa?
Pytanie anonimowe
Są dwie drogi. Kurs można ukończyć tutaj: http://www.tomatis.com lub tutaj: Centrum Audio-Psycho-Fonologii ESPACE.
Oktawia Czechowska
20:25
Witam, chciałabym zapytać w czym tkwi przyczyna tego, że dziecko 6 letnie rozróżnia prawidłowo głoski w nagłosie, natomiast nie potrafi dalej przegłoskować samodzielnie prostych słów.
Anna Seklecka
Dziecko może mieć kłopoty z przetwarzaniem słuchowym, zatem warto skierować dziecko na badania w kierunku centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD).
Oktawia Czechowska
Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.