Nowe podejście do nauczania języka polskiego w klasie 4
o konferencji
Pobierz prezentację z e-konferencji
Współczesna szkoła stawia przed nauczycielami nowe wyzwania. Język polski jest jednam z kluczowych przedmiotów na niemal wszystkich etapach edukacyjnych. Jak nowatorsko i kreatywnie nauczać tego przedmiotu? W kolejnym odcinku e-konferencji opowie o tym Piotr Zbróg, wykładowca akademicki, językoznawca, autor podręczników do języka polskiego.
Godzinny odcinek e-konferencji dostępny do godziny 22:00
Wyłącznie w dniu premiery:
- Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
- Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem
pytania i odpowiedzi eksperta
14:41
Prosze o informacje jak zmieniło sie podejście do dzieci obcojęzycznych w wymaganiach w nowej podstawie programowej. Mam w klasie trójkę takich dzieci i czytanie ze zrozumieniem tekstów dla nich to istna katorga. Czy istnieje program wsparcia dodatkowego w postaci zwiększenia zasobu słownictwa (wyłączając prace na zajęciach wyrównawczych i kompensacyjnych)? Wiem, że programy takie istnieją na etapie przedszkolnym (np. 1000 pierwszych słów) ale co dalej? Gdzie jest jakas logiczna kontynuacja tego programu, zwłaszcza, że dzieci te językowo nie są w stanie się rozwinąć we własnym domu?
Pytanie anonimowe
MEN nie podaje w podstawie programowej do języka polskiego wskazówek odnośnie do
wspomagania dzieci obcojęzycznych. Jeżeli będzie taka potrzeba, MAC pewnie
zaproponuje jakieś rozwiązania.
dr hab. Piotr Zbróg
15:11
Ile godzin (średnio) przeznaczonych będzie w rozkładzie MAC na pracę z lekturą i czy reozkład wskazuje konkretne lektury uzupełniające do omówienia, czy zostawia to nauczycielowi?
Katarzyna Polak
Na pewno będzie to ponad połowa czasu przeznaczonego na treści, lektur i czytania
jest sporo. Podamy przykłady lektur nadobowiązkowych, ponieważ jest ich dość
dużo. Zawsze można samemu coś zaproponować, nie ma konieczności i przymusu.
Pewnie po jakimś czasie przygotujemy maksymalnie dużo propozycji rozwiązań
metodycznych.
dr hab. Piotr Zbróg
16:15
W jaki sposób wprowadzona jest do podręcznika gramatyka? w odrebnych rozdziałach/częściach, czy połączona z edukacja literacko-kulturową?
Katarzyna Polak
Gramatyce poświęcono odrębne części, ale powiązana jest i będzie z
zagadnieniami komunikacyjnymi, tekstami oraz formami wypowiedzi. Integracja będzie
tym większa, im wyższa klasa.
dr hab. Piotr Zbróg
17:19
Czy zestaw lektur do poszczególnych klas jest "sztywny", czy można przenosić pozycje do innych klas?
Piotr Harłoziński
Zestaw nie jest sztywny, nie ma podziału lektur na klasy. Nauczyciel ma swobodę i
może rozplanować sposób podziału wg własnego pomysłu lub wg rozkładu z
wydawnictwa MAC.
dr hab. Piotr Zbróg
Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.