Recepta na zmiany, czyli o nowej podstawie programowej w edukacji przedszkolnej
o konferencji
Pobierz prezentację z e-konferencji Pobierz nowy program NASZE PRZEDSZKOLE Zobacz katalog dla edukacji przedszkolnej 2017/2018
Co czeka nauczycieli wychowania przedszkolnego w świetle nachodzących zmian w systemie oświatowym? Czego mogą spodziewać się w nowym roku szkolnym 2017/18? O realizacji założeń nowej podstawy programowej dla przedszkoli opowie Wiesława Żaba-Żabińska – autorka znanych cykli i przewodników metodycznych.
Godzinny odcinek e-konferencji dostępny do godziny 22:00
Wyłącznie w dniu premiery:
- Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
- Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem
pytania i odpowiedzi eksperta
15:46
Chciała zapytać o zajęcia z rytmiki o których jest napisane w nowej podstawie. Czy jest określone jak one mają wyglądać? Czy będą to oddzielne zajęcia, czy realizowane podczas codziennej pracy nauczyciela? Ewentualnie jaki nauczyciel ma je prowadzić?
Pytanie anonimowe
W podstawie programowej wyraźnie zaznaczono, ze rytmika ma duże znaczenie dla osiągniecia dojrzałości szkolnej i takie zajęcia w przedszkolu powinny się odbywać. Poza tym nie ma tu wielu zmian – prowadzić je może nauczyciel wychowania przedszkolnego.
Wiesława Żaba-Żabińska
15:49
Na czym polega kształtowanie słuchu fonematycznego w przedszkolu?
Pytanie anonimowe
Kształtowanie słuchu fonematycznego najprościej mówiąc polega na wychodzeniu od ogółu do szczegółu. W pierwsze kolejności dziecko powinno opanować
wyodrębnianie zdań z wypowiedzi. Kolejny etap to liczenie słów w tych zdaniach.
Później - dzielenie słów na sylaby, a na końcu – dzielenie na głoski (kolejno: pierwszej ostatniej i środkowej głoski oraz głoskowanie). W kształtowaniu słuchu fonematycznego niezbędne są obrazki.
Wiesława Żaba-Żabińska
15:52
Dzień dobry, mam pytanie odnośnie zajęć językowych, czy dla poszczególnych grup (3,4,5,6 latki) przewidziany jest czas na realizację zajęć z języka angielskiego na przestrzeni tygodnia? Dziękuję za odpowiedź.
Pytanie anonimowe
W warunkach i sposobach realizacji podstawy programowej nie ma szczegółowych informacji na ten temat, zatem myślę, że będzie to wyglądać tak samo, jak dotychczas.
Wiesława Żaba-Żabińska
16:18
Czy jeśli mamy grupy zróżnicowane wiekowo 3-4-5 latki to od wieku trzylatka poprzez czterolatka i pięciolatka uczymy dzieci czytania i pisania?
Pytanie anonimowe
Nie. Młodsze dzieci powinny być wyłącznie przygotowywane do nauki czytania i pisania. Oczywiście odpowiednio dla ich zróżnicowanego wieku – inaczej przygotowujemy 3-latki, 4-latki i 5-latki.
Wiesława Żaba-Żabińska
16:21
Co to znaczy czytanie indywidualne? Czy mam przez to rozumieć, że dotyczy to tylko zainteresowanych i tym samym nie obowiązuje wszystkich dzieci?
Izabela Naja
Wg warunków i sposobu realizacji podstawy programowej dzieci na etapie wychowania przedszkolnego nie powinno uczyć się czytania i pisania z udziałem całej grupy.
Wyraźnie zaznaczone jest jednak grupowe przygotowanie do nauki czytania i pisania. Oczywiście można uczyć dzieci alfabetu indywidualnie – jeżeli są na to gotowe.
Wiesława Żaba-Żabińska
16:25
Witam, obecnie wpisujemy do dziennika realizację podstawy programowej ( 5 godz). Wg nowej podstawy programowej będzie podział na 3 części. Czy ten wpis będzie dotyczył tylko podstawy programowej ( 5 godz) czy całego dnia w przedszkolu ( 10 godz)?
Pytanie anonimowe
Wpis dotyczy całego dnia pobytu dziecka w przedszkolu z podziałem na trzy część części – poranną, główną i poobiednią.
Wiesława Żaba-Żabińska
16:48
Pracuję w zerówce szkolnej. W sali praktycznie nie ma zabawek, gier, ani układanek . O kącikach zainteresowań nie wspominając. Dyrektor twierdzi, że dzieci mają się uczyć . Wspominała Pani o zagospodarowaniu przestrzeni przedszkolnej. Czy jest jakieś rozporządzenie odnośnie tego tematu? Jak można wpłynąć na dyrektora szkoły? Szkoda mi dzieci, które muszą się bawić resztkami starych zabawek. Dodam, że wcześniej pracowałam w innych placówkach i nie było z tym problemu.
Janka
Pytanie anonimowe
Odpowiednia aranżacja przestrzeni jest bardzo podkreślona w aktualnej podstawie programowej. Proszę powołać się na ten dokument, który zawiera przecież warunki i sposób realizacji. Dyrektorowi należy też wyjaśnić, ze najważniejszą forma aktywności dziecka w przedszkolu jest zabawa, nie nauka.
Wiesława Żaba-Żabińska
17:14
Pracuję w przedszkolu. Mój dyrektor twierdzi, że każdy nauczyciel musi skończyć jakąś formę szkolenia aby mógł prowadzić zajęcia z języka angielskiego. Do tej pory robił to nauczyciel z zewnątrz 2 razy w tygodniu. Czy teraz każda z nauczycielek musi uzyskać kwalifikację do nauki języka czy nadal może to wyglądać jak do tej pory?
Pytanie anonimowe
W przeciwieństwie do obowiązującej wcześniej podstawy programowej (gdzie było wyraźnie zaznaczone na jakim poziomie językowym powinien być nauczyciel prowadzący zajęcia), w warunkach realizacji aktualnej PP nie ma zapisu na ten temat.
Wiesława Żaba-Żabińska
17:52
czy 5 latka obowiązuje diagnoza jeżeli od września nie idzie do szkoły tylko zostaje w przedszkolu. Czy wystarczą obserwacje
Teresa Domalewska
Nie, w tym przypadku dziecka nie obowiązuje diagnoza, a jedynie arkusz obserwacji cech rozwojowych.
Wiesława Żaba-Żabińska
17:55
Proszę o dokładne podanie jak bedzie teraz podzielony czas do wpisania do dziennika. Teraz dzieliliśmy na 5 częsci a jak to podzielić na 3 części jak to pani wspomniała?
Pytanie anonimowe
Podział na 3 części jest związany z porami dnia w przedszkolu. Pracując nad scenariuszami zajęć dzielimy dzień na poranek, główną część dnia i czas poobiedni. Myślę, że opracowywane przez nas scenariusze i wpisy do dziennika będą dla nauczycieli wystarczającą pomocą w codziennej pracy, mimo tej zmiany.
Wiesława Żaba-Żabińska
18:21
Czy dziecko kończące p-le posługuje się nazwami miesięcy - to musi znać kolejność nazw miesięcy? Jest to dość trudne.
Katarzyna Pichlińska
Zgadzam się, ta cykliczność jest dla dziecka trudna. To sformułowanie ogranicza się jednak do tego, ze dziecko zna nazwy miesięcy i potrafi je wymienić, ale nie musi dostrzegać cykliczności.
Wiesława Żaba-Żabińska
18:36
Witam! chciałam zapytać czy w dalszym ciągu diagnozujemy dzieci 5 letnie?
Ania
Anna Walkiewicz
W warunkach do realizacji podstawy programowej wyraźnie zaznaczono, że nauczyciel
diagnozuje wyłącznie te dzieci, które w danym roku rozpoczynają edukację
szkolną, zatem moim zdaniem – nie.
Wiesława Żaba-Żabińska
19:28
Dzieci jako 5-latki uczyły się w przedszkolu z "kolorowym startem 5-6"; w następnym roku przychodzą do kl.0 w szkole. Czy praca z "kolorowym startem plus" nie będzie dla dziecka powieleniem poprzedniego roku (nudne). Jestem na rocznym urlopie zdrowotnym i dlatego mam wątpliwości.
ELŻBIETA FLOREK
Nie, jest to zupełnie inny, nowy pakiet. Trudniejszy, skierowany do 6-latka i pomimo zbieżnej tematyki cyklu, ćwiczenia są całkiem inne. W „Kolorowym
starcie z plusem” wprowadzenie liter i cyfr pojawia się już w kartach pracy, w przeciwieństwie do pakietu przeznaczonego dla 5-6-latków. Jako autor mam nie mam wątpliwości, że dzieci nie będą się nudzić.
Wiesława Żaba-Żabińska
20:05
Czy w Nowej Podstawie jest rozliczany czas na spacery,aktywnośc ruchowa ,zabawe,zajęcia i samoobsługę?
Violetta Łukaszczyk
W nowej podstawie programowej nie ma podziału czasu pobytu dziecka na 5 części, więc nie wyszczególniamy: zajęć ruchowych, zajęć głównych… czyli nie dzielimy wpisów na pięć części. Dzielimy je na 3 części – wpisując co robiliśmy – oczywiście nie pomijamy spacerów, zabaw ruchowych czy rozwijania samoobsługi.
Wiesława Żaba-Żabińska
20:21
Jak będzie zapisywana realizacja podstawy programowej np. dziennik lub plan?
Pytanie anonimowe
W dzienniku, jak dotychczas, wpisujemy numery obszarów podstawy programowej, które znajdują się w przewodnikach metodycznych przy rozkładach materiału oraz w planach miesięcznych.
Wiesława Żaba-Żabińska
20:23
Map pytanie odnośnie planu miesięcznego, gdzie on dokładnie się znajduje? Czy w poprzednich wersjach też był plan miesięczny udostępniony? Man jeszcze jedno pytanie dotyczące wpisu do dziennika "po nowemu", a mianowicie, co mieści się w tych trzech punktach?
Pytanie anonimowe
Plany miesięczne znajdują się na MAC Akademii. Wpisy do dziennika dzielimy na 3 części i wpisujemy to co robimy w ranku, w głównej części dnia i w III części dnia. Np. Zabawy swobodne w wybranych kącikach. Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski. Zapoznanie z oznakami nowej pory roku. Nauczyciele otrzymują papierowe wersje wpisów do dziennika od wydawnictwa.
Wiesława Żaba-Żabińska
20:32
to jaki nauczyciel ma prowadzić zajęcia z j. nowożytnego będzie chyba zapisane w rozp. o kwalifikacjach ?
Pytanie anonimowe
TAK
Wiesława Żaba-Żabińska
20:35
Witam! Bardzo zainteresował mnie ten podział dnia na 3 części. Mam takie dwa pytania: 1. Czy wpisując do dziennika powinnam zaznaczyć ten podział na części (np. cz. poranna, główna, poobiednia)? 2. Czy w ramowym rozkładzie dnia też będzie trzeba zaznaczyć podział na 3 części?
Pytanie anonimowe
Nie wprowadzamy oznaczeń czy napisów przy podziale, robimy tylko odstęp pomiędzy częściami.
Nie, ramowy rozkład dnia z bloku ma podział godzinny (przykładowy ramowy rozkład dnia znajduje się w naszym programie). Nauczyciel otrzymuje od wydawnictwa wpisy do dziennika w wersji papierowej.
Wiesława Żaba-Żabińska
20:44
Czy wg nowej podstawy programowej naukę języka angielskiego w zerówce szkolnej powinien prowadzić nauczyciel specjalista czy może , to być wychowawca grupy z podstawową znajomością języka.
Maria Sadowska
Nowa podstawa nic nie mówi na ten temat.
Wiesława Żaba-Żabińska
20:47
Pracuję z w zerówce z 20 dzieci w grupie. Są to 3,4,5 i 6 latki. Jestem sama, nie mam pomocy. Proszę mi odpowiedzieć, ile dzieci może być w grupie mieszanej takiej jak moja jeżeli nie mam pomocy?
barbara grala
Nie znam takich danych. Wiem tylko, że gdy liczba dzieci przekracza 26 to w godzinach głównych (do podwieczorku) pracę wspierać musi nauczyciel dodatkowy.
Wiesława Żaba-Żabińska
20:59
Kto powinien prowadzić zajęcia rytmiki zgodnie nową podstawą programową?
Pytanie anonimowe
Nic na ten temat nie ma w podstawie, podkreślona jest tylko rola rytmiki w osiąganiu dojrzałości szkolnej. Myślę zatem, że pozostanie to tak, jak dotychczas.
Wiesława Żaba-Żabińska
21:40
Ile godzin nauczania tygodniowo będzie dla zerówki od września? Ania
Pytanie anonimowe
W podstawie nie jest poruszany ten temat. Myślę, że tak jak poprzednio, będą to 22 godziny.
Wiesława Żaba-Żabińska
21:41
W jaki sposób w ciągu dnia wprowadzać litery z dziećmi indywidualnie lub uczyć je czytać kiedy prowadzę grupę 5 godzinną? Kiedy znaleźć na to czas, jeśli w grupie jest 19 dzieci lub 23?
Pytanie anonimowe
Podstawa programowa zaleca grupowe przygotowanie do nauki czytania i pisania, ale samą naukę czytania – już jako pracę indywidualną. Prowadziłabym z całą grupą naukę czytania, bo tak jak pani pisała, nie ma czasu na naukę indywidualną.
Wiesława Żaba-Żabińska
21:42
Jeszcze raz zapytam czy nauczyciel przedszkola będzie miał obowiązek prowadzić od września 2017/2018 język angielski w swojej grupie. Czy dyrektor może wymagać od nauczyciela odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia takich zajęć.
Pytanie anonimowe
Rozmawiałam z dyrektorami – nie otrzymali żadnych wytycznych, a i w podstawie ich nie ma. Myślę, że będzie tak, jak w tym roku szkolnym.
Wiesława Żaba-Żabińska
21:51
Moje pytanie również dotyczy diagnozy 5-latków, czy dalej je diagnozujemy czy obserwujemy.
Emilia Krajewska
W podstawie programowe nie podano wieku dziecka objętego diagnozą tylko stwierdzono, że „nauczyciele opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mogą rozpocząć naukę w szkole.”. Według mnie 5-latków nie diagnozujemy, chyba, że rodzic zgłasza, że jego dziecko pójdzie do szkoły wcześniej.
Wiesława Żaba-Żabińska
21:52
Rozumiem ,że czytania uczymy dzieci 5-letnie a 3-4 latki przygotowujemy do nauki czytania i pisania . W grupie mam 3-4-5 latki i tylko 5 latki poznają litery? Czy tak? Czy Nowa podstawa to jakoś określa? Które dzieci mają uczyć się literek?
Pytanie anonimowe
Podstawa programowa mówi o dzieciach kończących przedszkole – więc raczej o dzieciach 6-letnich. Dzieci 3-, 4-, 5-letnie powinny przygotowywać się do czytania i pisania, wykorzystując ćwiczenia odpowiednie do ich wieku i możliwości.
Wiesława Żaba-Żabińska
Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.