Rozwiązywanie zadań tekstowych w edukacji wczesnoszkolnej

o konferencji


Rozwiązywanie zadań jest głównym źródłem doświadczeń matematycznych dziecka, z których buduje ono swoje kompetencje matematyczne. Uczy pokonywania przeszkód natury intelektualnej i emocjonalnej, a także radzenia sobie w sytuacjach trudnych. O odpowiednim doborze zadań i metodyce pracy nimi opowie dr Monika Czajkowska – wykładowczyni APS w Warszawie.

Wyłącznie w dniu premiery:

  • Możliwość wygenerowania certyfikatu uczestnictwa w e-konferencji
  • Możliwość zadania pytania ekspertowi w panelu dyskusyjnym pod oknem z filmem

pytania i odpowiedzi eksperta


08.12.2016
17:53
Pytanie:

Dzień dobry, podczas mojej pracy z zadaniami tekstowymi cały czas nurtuje mnie problem odpowiedzi. Męczę dzieci (aktualnie w kl. II) pełnymi zdaniami, choć nie do końca to czuję, a dzieciom sprawia to trudność. Rozumiem, że jest to w zupełności niepotrzebne. Wystarczy, że dziecko zapisze w linijce "odpowiedź" wynik i jest ok? Dziękuję za rozwianie wątpliwości.
Hanna Palenga

Odpowiedź:

Ważne jest, aby dziecko, wiedziało, co policzyło. Sama liczba często nie jest wystarczająca, bo nie zawsze wiemy, czy uczeń wie, co ona oznacza. Jednak nie musi to być odpowiedź pełnym zdaniem, np. zamiast napisać "Ania zrobiła naszyjnik dla mamy z 32 korali jarzębiny." może napisać: "Naszyjnik ma 32 korale." Bardzo dziękuję za pytanie.
dr Monika Czajkowska

08.12.2016
18:00
Pytanie:

czy w edukacji wczesnoszkolnej posługujemy się słowem plus przy dodawaniu czy słowem dodać?
Barbara Mytkowska

Odpowiedź:

To zależy od celu i sensu wypowiedzi. Jeśli mamy na myśli sumę liczb, to poprawniej jest "dodać" bo dodajemy liczby. Ale już w zapisie formuły matematycznej mamy znak "plus". Należy jednak pamiętać o tym, że zwłaszcza w klasach 1-3, nie można przywiązywać zbyt wielkiej wagi do formalizmów (co nie oznacza, ze w ogóle nie trzeba zwracać na to uwagi). W życiu codziennym uczniowie często słyszą i używają sformułowań "dwa plus dwa", "trzy plus pięć", a matematyka szkolna nie może być zbyt oderwana od rzeczywistości. Podobnie jest ze sformułowaniami "jeden, dwa, trzy..." i "raz, dwa, trzy...", gdy liczymy obiekty. Poprawnie jest "jeden", ale "raz" jest dopuszczalne i nie należy zbytnio naciskać, aby uczniowie zawsze używali liczebnika "jeden". Bardzo dziękuję za pytanie.
dr Monika Czajkowska

08.12.2016
18:04
Pytanie:

A co z zadaniami typu OBUT? A co z tzw.,,Kluczami'' odpowiedzi? W klasach mamy dzieci sześcioletnie.
Kazimiera Pociecha

Odpowiedź:

W kluczach odpowiedzi są tylko PRZYKŁADOWE rozwiązania. Jeśli uczeń rozwiąże zadanie poprawnie, inną metodą niż w kluczu, zawsze należy przyznać komplet punktów. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam pytanie. Ale za nie dziękuję.
dr Monika Czajkowska

08.12.2016
19:14
Pytanie:

Droga Pani doktor, czy w kontekście omawiania zadania tekstowego, a dokładnie konkretnego działania, nie powinniśmy zamiast: 2 plus 3, mówić raczej: 2 dodać 3? Nie nazywamy przecież znaków, a konkretne działanie. Pozdrawiam! Katarzyna Zawadzka
Katarzyna Zawadzka

Odpowiedź:

To wyjaśniłam w odpowiedzi na poprzednie pytanie. Tak, 2 dodać 3 jest bardziej poprawne, choć 2 plus 3 jest dopuszczalne. Należy też pamiętać, że język mówiony jest inny niż pisany. Bardzo dziękuję za pytanie.
dr Monika Czajkowska

08.12.2016
19:22
Pytanie:

Jak przeprowadzić sprawdzian z dziećmi, które nie czytają? Czy mogę przeczytać instrukcję? Piszę konkretnie o dzieciach z ASD, w klasie 1 i 2, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ale realizują standardową podstawę programową
Mirosława Kanar

Odpowiedź:

Ależ oczywiście! Gdy chcemy sprawdzić umiejętności matematyczne, nawet zalecane jest przeczytanie instrukcji, czy tekstu zadań (nawet wszystkim dzieciom, zwłaszcza w klasach 1 i 2). Czasami dziecko, które posiada odpowiednie umiejętności matematyczne, nie rozwiąże zadania, bo całą uwagę skupi na czytaniu tekstu. Wtedy nie sprawdzimy, tego, co chcemy. Nie będziemy wiedzieli, czy posiada ono odpowiednie umiejętności matematyczne i możemy wyciągnąć błędne wnioski. Bardzo dziękuję za pytanie; jest ono niezwykle cenne.
dr Monika Czajkowska

08.12.2016
19:27
Pytanie:

Dzień dobry mam pytanie odnośnie pisania odpowiedzi...podoba mi się sposób np rysunek,ale na sprawdzianach zewnętrznych zawsze jest wymagana pełna odpowiedz...
Izabela Chłód

Odpowiedź:

Tak, ale po pierwsze było to w klasie 6 (gdy dzieci są już bardziej dojrzałe i mają odpowiednie umiejętności w pisaniu tekstów), po drugie ważne było aby odpowiedź świadczyła o tym, że uczeń wie co policzył. Bardzo dziękuję za pytanie
dr Monika Czajkowska

Powyższe pytania zostały zadane podczas czatu z ekspertem MAC po premierze e-konferencji.